Popular Posts

Thursday, July 29, 2010

Taekwondo

Kebanyakan pesilat memandang rendah kepada pengamal taekwondo kerana pada pandangan mereka,kelemahan taekwondo terletak kepada tendangan tinggi.

Saya diberitahu oleh sahabat saya yang menghadiri kursus jurulatih dan pengadil peringkat kebangsaan 2010 yang mengatakan bahawa tendangan tinggi sebenarnya adalah sampai paras dagu sahaja.



Contohnya turning kick atau tebar jala dan slap kick atau sepak layang adalah bagi menendang bahagian gegendang telinga,belakang telingan,bahagia belakang kepala dan tengkuk.

Manakala sidekick atau tendang juring disasarkan pada halkum dan bahagian bawah rusuk pihak lawan.Kejohanan taekwondo iaitu sparring hanya memberikan sedikit pengenalan sahaja kepada beladiri taekwondo.Ianya boleh disamakan dengan silat olahraga.


Bolehkah kita mengatakan bahawa silat olahraga melambangkan silat itu sendiri?Sudah tentu tidak.Bahkan terdapat perselisihan pendapat antara guru-guru silat bahawa silat olahraga boleh menggugat martabat kehebatan ilmu serta dunia persilatan itu sendiri.

1 comment: