Popular Posts

Tuesday, August 9, 2011

Tournamentzzz dan Diri

Pendek kata,kebelakangan ini,terlalu banyak tournament yg dianjurkan,maksud sy dr segi arena beladiri.Pelajar gemar mengumpul sijil dan medal.Sekiranya hanyut dibawa arus "juara",maka hanyutlah erti beladiri itu sendiri.ilmu beladiri adalah salah satu cabang untuk mengenal diri.maka patutla kita tumpukan utk mengenal diri kita.

mengenal diri ialah mempelajari bagaimana anggota badan kita boleh digunakan sbg inisiatif untuk mempertahankan diri dari ancaman yg dtg,walaupun terhad kepada situasi2 yg tertentu.

jika diri hanyut,tidak berlatih untuk menajamkan lagi minda dan badan,maka dikhuatiri akan berlaku situasi pemegang tali pinggang yg tinggi,mahupun jurulatih,x mampu mpertahankan diri sekiranya berhadapan dgn ancaman.Maka,bagaimanakah pula dgn anak murid mereka? sudah tentu ilmu yg diajar,seolah2 palsu dan tipu semata-mata.walhal ilmu itu adalah benar,sekiranya tidak dikuasai,maka kita sbg jurulatih,guru,hanya menjatuhkan reputasi aliran beladiri kita.kita patut berpijak di bumi yg nyata,dan nilai keupayaan diri.

disamping belajar,keraplam berlatih,jgn korbankan tlalu byk masa mengajar murid,sehingga masa utk diri sendiri berlatih tiada..

selaku pemegang ilmu tingkatan yg lebih tinggi,kita perlulah berusaha supaya selok belok ilmu dpt diketahui dan dikuasai.

No comments:

Post a Comment