Popular Posts

Wednesday, October 6, 2010

Cabar Mencabar

stakat nie,aku da ade la jugak trime cabaran..secara normalnya,tentulah kite trime cabaran sbab nk tunjuk yg kite power..tetapi aku lebih ske menolak.Mungkin ade yg kate aku penakut..,mungkin juga,huhu..kalo org tanye,,aku cakap je aku takut,,bukan bermaksud aku pura2 takut.,takut sungguh pun ada.Perbezaan perspektif dalam arena beladiri membuat setiap org mempunyai persepsi dan tanggapan masing2.Bagi aku,manusia adalah insan yang lemah.walau kita mempunyai beribu teknik,tubuh yg berotot,banyak pengalaman berlawan,tetapi insan itu adalah lemah.Kalo kita kene tembak dengan pistol,tembus kita,kalau kita bawak motor atau keta,tapi cuba pejam mata 5 saat,K.O kita.Kalau terhantuk dinding,tak makan seminggu,tak minum air..maka,kita bukanlah hebat pun..bahkan kalo nk gi tandas tapi tandas jauh,,,kelam-kabut kita.Maka ilmu beladiri tidak dapat membantu kita pada masa itu...Maka,ilmu beladiri perlulah menjadi sesuatu yang dipraktikkan sebagai salah satu kaedah untuk mengekalkan kesihatan fizikal,dan juga dengan izin allah,menjadi asbab untuk kita mempertahankan diri kita dari sebarang serangan fizikal yang berlaku ke atas kita.Maka,ilmu yang ada,ajarlah,mengikut kesesuaian individu.

No comments:

Post a Comment